BLOG

Acné door melkproducten?

Vroeger toen ik klein was, kreeg ik als ontbijt vaak een beschuitje met hagelslag en een glas melk. En na het diner als toetje een kommetje vanillevla. En het was helemaal een feestje als er zo’n lange vinger in het toetje zat. Ja, lange vingers. Je kent ze vast wel. Zo’n lang koekje met een laagje suiker. Maar zuivel en suiker zijn niet echt bevorderlijk voor een mooie huid. Helemaal niet zelfs.

Ook toen ik op mijn 18de op mezelf woonde, kende ik de relatie tussen voeding en een mooie huid niet. Ik had toen in ieder geval nog niet door hoe groot die connectie was en hoe groot het verschil kan zijn op je huid. En, ik at toch gezond? Griekse yoghurt, brood met kaas…. een glas drinkyoghurt. Af en toe een blikje energiedrank – in de tijd dat je daar écht nog van kon vliegen – en het later toch echt minder gezond bleek. En ik las al helemaal geen etiketten en eigenlijk wist ik ook niet precies wat de helft van de ingrediënten precies betekende.

In Nederland wordt heel veel melk gedronken. Wereldwijd staan we zelfs op de derde plek waar de meeste melk wordt gedronken. Alleen in Finland en Zweden wordt meer melk gedronken.

Calcium neem je beter op uit groenten

 

Melk wordt nog steeds aangeraden tegen botontkalking. Ironisch genoeg komt botontkalking het meeste voor in landen waar juist de meeste melk wordt gedronken. En de meeste calcium vind je vooral in groenten en dat is veel beter opneembaar dan de calcium uit melk. En om calcium op te nemen uit voeding, hebben we vitamine D nodig. Zo’n 40 procent van Nederland heeft een tekort aan vitamine D.

Inmiddels is dat beschuitje met hagelslag en glas melk ingewisseld voor een lekkere smoothie, bananenpannenkoek of (verwarmde) havermelk met havermout en lekker fruit zoals blauwe bessen, aardbeien, frambozen en banaan.

Het aanpassen van mijn voedingspatroon ging ook niet van de ene op de andere dag. Dat ging in stappen. Maar het begon bij een stukje bewustwording. Het effect van voeding op je huid is namelijk enorm! En niet alleen op je huid, maar ook je energieniveau en je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Acné en IGF-1


Suiker en koemelkproducten verhogen de aanmaak van de zogenoemde (Insulin Growth Factor) IGF-1. En dat zorgt weer voor een verhoogde talgproductie waardoor huidporiën gaan ontsteken en zo acné veroorzaakt. IGF-1 bevordert niet alleen acné, maar het verhoogt ook het risico op PCOS, prostaatkanker, ongewenste haargroei en andere vervelende aandoeningen.

Zuivel, en dan vooral melk zorgt er voor dat de talgproductie toeneemt en daardoor is de kans op ontstekingen – lees acné – groter. Vooral melk bevat allerlei stoffen die acné kunnen veroorzaken. Zo kunnen ze allerlei hormoonachtige stoffen bevatten. En ze stimuleren dus de aanmaak van het stofje IGF-1 (Insulin Growth Factor).

Gelukkig zijn er genoeg alternatieven voor melk! Denk aan rijstmelk, amandelmelk of mijn lievelings… havermelk! Producten met soja kan je beter laten staan. Dit kan ook zorgen voor huidproblemen doordat de samenstelling erg lijkt op het vrouwelijke hormoon oestrogeen en daarmee acné kan uitlokken. 
En in plaats van yoghurt, bijvoorbeeld kokosyoghurt. Wist je dat het ook heel lekker is om kokosyoghurt te mixen met een (halve) mango, aardbeien of blauwe bessen? Aftoppen met wat gekleurde stukjes fruit, noten en zaden en je hebt een mooie smoothiebowl.

Melk heeft meer nadelen dan het veroorzaken van acné en eczeem. Het kan ook slijmvorming, luchtwegklachten, buikpijn en darmklachten, maar ook ontstekingen aan de gewrichten veroorzaken en auto-immuunziekten zoals Crohn en reuma verergeren. En de meeste mensen verteren koemelk helemaal niet zo goed…

Precies. Melk is heel goed voor….. kalfjes!

In mijn online programma Weg met acné vertel ik precies wat je nodig hebt om je huid weer te laten stralen. Beautiful skin is an inside job. Ik geef je alle handvatten die je nodig hebt voor een zuivere huid. En tijdens het volgen van het online programma kan je mij al je vragen over acné stellen via mail. I’m there for you!

Heb jij mijn magazine Weg met acné! al gedownload? Je kan het magazine hier aanvragen.

Gerelateerde artikelen

Acné door melkproducten?

Vroeger toen ik klein was, kreeg ik als ontbijt vaak een beschuitje met hagelslag en een glas melk. En na het diner als toetje een kommetje vanillevla. Maar zuivel en suiker zijn niet echt bevorderlijk voor een mooie huid. Helemaal niet zelfs.

Lees verder »

Dit is waarom citroensap gezond is

De citroen helpt bij de natuurlijke ontgifting van het lichaam. Deze prachtige gele vrucht is rijk aan vitamine B en C, ijzer, calcium, magnesium, kalium en antioxidanten. En wist je dat citroen schade aan je cellen, weefsels en organen voorkomen door je lever te stimuleren om gifstoffen te verwijderen uit je lichaam?

Lees verder »

De belangrijkste oorzaken van slaapproblemen

Hoe slaap jij? Een van mijn leefstijlregels is 8 uur slaap per nacht. En heel eerlijk? Ik ben daar de laatste weken wat roekeloos mee omgegaan. En daar baal ik dan best een beetje van. Want voldoende nachtrust zorgt niet alleen voor een goed herstel van je lichaam, maar ook voor je huid.

Lees verder »

Blaasontsteking verhelpen zonder antibiotica

Vertel eens? Wat doe jij als je blaasontsteking hebt? Toen ik jonger was, had ik het regelmatig. En wat doe je dan? Dan ga je naar de huisarts om je urine in te leveren, om vervolgens een antibioticakuur te gebruiken. Maar wist je dat dat in 90% van de gevallen helemaal niet nodig is? Er is namelijk een veel beter alternatief…

Lees verder »

Hoe mindful eet jij?

Eet jij bewust? Ben jij je bewust van de smaak, structuur, voedingswaarde van wat je eet? En hoe voel je je op het moment dat je iets eet? Veel te vaak schrokken we gehaast ons eten naar binnen, zonder dat we het echt proeven. En kunnen we soms een zak chips onbewust helemaal leeg eten.

Lees verder »