BLOG

Dit is de grootste oorzaak van ziekte

De grootste oorzaak van ziekte? We leven in een onnatuurlijke leefomgeving. We zijn gewend aan comfort, gepamperd worden en voeding dat de hele dag beschikbaar is.

Onze oergenen willen een beetje weerstand. Want dat is de manier waarop ons lichaam het beste werkt.

Nu rijden we in een verwarmde auto naar de supermarkt om eten te halen. Maar in de oertijd moesten we soms kilometers rennen voordat we iets eetbaars tegen kwamen.

We wonen in een verwarmd huis en als we het koud hebben zetten we de thermometer een stukkie hoger of nemen we een warme douche.

We hebben de oeroude behoefte om uit te kijken over een landschap. Zien of de kust veilig is en er geen ‘vijanden’ aankomen.

En wat doen we? We zitten vooral binnen.

Je ziet de behoefte van overzicht hebben vaak terug in restaurants. De tafeltjes in de hoeken zijn het meest populair, het liefst met de rug tegen de muur. De tafeltjes in het midden zijn pas als laatste bezet.

Ons lichaam is niet gebouwd voor de eisen en spanningen van deze tijd. Bij acuut gevaar is ons lichaam nog steeds ingesteld op de fight- en flightmodus.

Die verouderde alarmsystemen waren vroeger heel functioneel om te overleven, maar nu krijgt je lichaam er vooral stress van.

Als je bijvoorbeeld in de auto zit en bijna een ongeluk ziet gebeuren of zelf bijna betrokken bent bij een ongeval, dan voel je de adrenaline omhoog schieten, je hartslag zit in je keel, je ogen zijn gefocust, je bloeddruk stijgt, etc. De meeste mensen blijven in de auto zitten.

Zitten. Met een lijf vol stress. Dat is niet zo’n goed idee.

Wat je wel zou moeten doen?

Rij naar de eerstvolgende parkeerplek of benzinepomp, stap uit de auto en doe jumping jacks. Die stress moet eruit!

Naar verwachting zal het virus blijven, ook in nieuwe varianten. Waar je wel invloed op hebt, is je gezondheid.

In deze onnatuurlijke leefomgeving is af en toe weerstand opzoeken dus geen slecht idee. Het is natuurlijk. Denk aan vasten, een koude douche of een sprintje trekken voor die zogenaamde beer die achter je aanzit.

Start met gezonde voeding en daag jezelf iedere dag uit om 5 soorten groenten te eten in verschillende kleuren.

Voor je gezondheid. Voor jou.❤️

Gerelateerde artikelen

Acné door melkproducten?

Vroeger toen ik klein was, kreeg ik als ontbijt vaak een beschuitje met hagelslag en een glas melk. En na het diner als toetje een kommetje vanillevla. Maar zuivel en suiker zijn niet echt bevorderlijk voor een mooie huid. Helemaal niet zelfs.

Lees verder »

Dit is waarom citroensap gezond is

De citroen helpt bij de natuurlijke ontgifting van het lichaam. Deze prachtige gele vrucht is rijk aan vitamine B en C, ijzer, calcium, magnesium, kalium en antioxidanten. En wist je dat citroen schade aan je cellen, weefsels en organen voorkomen door je lever te stimuleren om gifstoffen te verwijderen uit je lichaam?

Lees verder »

De belangrijkste oorzaken van slaapproblemen

Hoe slaap jij? Een van mijn leefstijlregels is 8 uur slaap per nacht. En heel eerlijk? Ik ben daar de laatste weken wat roekeloos mee omgegaan. En daar baal ik dan best een beetje van. Want voldoende nachtrust zorgt niet alleen voor een goed herstel van je lichaam, maar ook voor je huid.

Lees verder »

Blaasontsteking verhelpen zonder antibiotica

Vertel eens? Wat doe jij als je blaasontsteking hebt? Toen ik jonger was, had ik het regelmatig. En wat doe je dan? Dan ga je naar de huisarts om je urine in te leveren, om vervolgens een antibioticakuur te gebruiken. Maar wist je dat dat in 90% van de gevallen helemaal niet nodig is? Er is namelijk een veel beter alternatief…

Lees verder »

Hoe mindful eet jij?

Eet jij bewust? Ben jij je bewust van de smaak, structuur, voedingswaarde van wat je eet? En hoe voel je je op het moment dat je iets eet? Veel te vaak schrokken we gehaast ons eten naar binnen, zonder dat we het echt proeven. En kunnen we soms een zak chips onbewust helemaal leeg eten.

Lees verder »