Dit is waarom citroensap gezond is - Studio Health

BLOG

Dit is waarom citroensap gezond is

Studio Health Heerenveen

De citroen helpt bij de natuurlijke ontgifting van het lichaam. Deze prachtige gele vrucht is rijk aan vitamine B en C, ijzer, calcium, magnesium, kalium en antioxidanten.
Deze gele vrucht kan schade aan je cellen, weefsels en organen voorkomen door je lever te stimuleren om gifstoffen te verwijderen uit je lichaam. Citroenen zorgen voor het verwijderen van afvalstoffen uit je spijsverteringskanaal en ze reinigen de dikke darm. Ook helpt citroensap urinewegen schoon te maken (dus ook goed te gebruiken bij blaasontstekingen) en heeft het een positief effect op de zuurgraad in je lichaam.

Citroenen hebben nog veel meer positieve eigenschappen. Ik noem er nog een paar. Deze citrusvruchten hebben antibacteriële en antivirale eigenschappen. Ze helpen griep, verkoudheid en een zere keel bestrijden. En ze helpen niet alleen de huid tegen veroudering, ook helpen de antioxidanten het risico op kanker verkleinen. Kanker groeit graag in een zure omgeving. En citroenen neutraliseren zuren. Ook kunnen te veel zuren overgewicht, diabetes en de ziekte van Alzheimer veroorzaken. Met het drinken van citroensap help je zuren te neutraliseren. Meer base dus. Dat zou je misschien niet zeggen van deze zure vrucht.

Als je vaak last hebt van slijmvorming helpt citroenwater ook uitstekend. Verstandiger is om helemaal te stoppen met het drinken van koemelk, mocht je dat nog doen. Ook als je minder koffie wil drinken is citroenwater een goed alternatief. Het geeft ook een energieboost in de ochtend en helpt je lichaam energiek en wakker te maken. Het zorgt dan ook voor meer focus!

Citroenwater is dus een effectieve manier om te ontgiften. Drink het daarom in de ochtend op de nuchtere maag en wacht daarna een halfuur voordat je gaat ontbijten. Meng ongeveer 1 citroen met 1 liter water. En denk om je gebit: drink met een rietje!

Gerelateerde artikelen

Dit is waarom citroensap gezond is

De citroen helpt bij de natuurlijke ontgifting van het lichaam. Deze prachtige gele vrucht is rijk aan vitamine B en C, ijzer, calcium, magnesium, kalium en antioxidanten. En wist je dat citroen schade aan je cellen, weefsels en organen voorkomen door je lever te stimuleren om gifstoffen te verwijderen uit je lichaam?

Lees verder »

De belangrijkste oorzaken van slaapproblemen

Hoe slaap jij? Een van mijn leefstijlregels is 8 uur slaap per nacht. En heel eerlijk? Ik ben daar de laatste weken wat roekeloos mee omgegaan. En daar baal ik dan best een beetje van. Want voldoende nachtrust zorgt niet alleen voor een goed herstel van je lichaam, maar ook voor je huid.

Lees verder »

Blaasontsteking verhelpen zonder antibiotica

Vertel eens? Wat doe jij als je blaasontsteking hebt? Toen ik jonger was, had ik het regelmatig. En wat doe je dan? Dan ga je naar de huisarts om je urine in te leveren, om vervolgens een antibioticakuur te gebruiken. Maar wist je dat dat in 90% van de gevallen helemaal niet nodig is? Er is namelijk een veel beter alternatief…

Lees verder »

Hoe mindful eet jij?

Eet jij bewust? Ben jij je bewust van de smaak, structuur, voedingswaarde van wat je eet? En hoe voel je je op het moment dat je iets eet? Veel te vaak schrokken we gehaast ons eten naar binnen, zonder dat we het echt proeven. En kunnen we soms een zak chips onbewust helemaal leeg eten.

Lees verder »

Je stresshormonen in bedwang: 5 tips!

Elke keer als je lichaam stress ervaart, maak je cortisol aan. Het houdt je alert en maakt je wakker in de ochtend. Maar als je chronische stress ervaart, is je cortisolniveau uit balans. En dat kan leiden tot vermoeidheid of zelfs tot een bijnieruitputting. Daarom 5 tips om je cortisolniveau in een gezond dag- en nachtritme te houden.

Lees verder »

10 tips voor een goede nachtrust

Wist je dat we steeds minder slapen? In 1910 sliepen mensen ongeveer 9 tot 10 uur per nacht, in 2010 was dat ongeveer en op dit moment slaapt een derde van de bevolking zelfs minder dan 6 uur per nacht! Hoe slaap jij? Hier vind je 10 tips voor een goede nachtrust!

Lees verder »

Heb jij een magnesiumtekort?

Magnesium is een heel belangrijk mineraal waar veel mensen een tekort aan hebben. Het heeft een kalmerende en ontspannende werking, helpt bij de opbouw van botten en tanden, is belangrijk voor de productie en het transport van energie en is betrokken bij nog veel meer processen in het lichaam. Als je veel stress ervaart, regelmatig sport of herstelt van een operatie is het raadzaam om je magnesiuminname te verhogen.

Lees verder »