Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes en elke week komen daar 1.200 mensen bij. Het is daarmee een van de meest voorkomende chronische ziekten in Nederland. Maar door je leefstijl aan te passen kan diabetes type 2 in remissie komen. Dat betekent dat je geen medicijnen meer hoeft te gebruiken en klachtenvrij kan leven!

Dat is goed nieuws toch? Zeker omdat mensen met diabetes vaak last krijgen van chronische complicaties. Zoals nierschade, hart- en vaatziekten, oogproblemen, aangetaste zenuwen, dementie en depressies. Volgens het Erasmus MC krijgt 1 op de 3 volwassen Nederlanders diabetes type 2.

Insuline en glucagon

Mensen met diabetes type 2 maken veel insuline aan om de bloedsuikerspiegel weer naar beneden te krijgen. De reden dat er veel insuline wordt aangemaakt, is omdat insuline (de sleutel) niet meer goed op de receptoren (het slot) past. De receptoren zijn namelijk versleten door overmatig gebruik. Het lichaam blijft dan dus insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer te verlagen. De hormonen insuline en glucagon houden je bloedsuikerspiegel in balans. Insuline verlaagt je bloedsuiker, bijvoorbeeld na het eten van suiker. Het hormoon glucagon, doet het tegenovergestelde. Dit hormoon verhoogt je bloedsuikerspiegel, het zorgt ervoor dat opgeslagen suiker in de lever en spieren vrijkomt als je bloedsuiker laag is. Glucagon komt bijvoorbeeld vrij tijdens een intensieve training.

Het kost je lichaam veel energie om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Een stabiele bloedsuikerspiegel maakt je fit en energiek! En het helpt om je gewicht stabiel te houden.

Hou je bloedsuikerspiegel stabiel

Heb je vaak dorst, moet je vaak plassen, heb je last infecties, jeuk, ben je prikkelbaar en ben je vermoeid? Dat zijn allemaal symptomen die wijzen op een te hoge bloedsuikerspiegel.

Om je bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden kies je voor gezonde voeding die je bloedsuiker langzaam laat stijgen. En dus niet voor voedingsmiddelen die je bloedsuiker razendsnel doen stijgen zoals frisdrank, koekjes snoepjes en witmeelproducten. Kies juist voor aardappelen, zilvervliesrijst, groenten, fruit en peulvruchten. Als je deze voedingsmiddelen combineert met het eten van eiwitten en vetten, stijgt je bloedsuiker minder snel en heb je langer een verzadigd gevoel. Gezonde vetten zitten bijvoorbeeld in avocado, noten en vis. Het eten van vette vis, zoals makreel, zalm en haring zitten boordevol omega 3. Omega 3 vermindert het risico op hart- en vaatziekten, is ontstekingsremmend, werkt tegen depressies, zorgt voor sterkere botten en gewrichten, stimuleert de vetverbranding (en helpt dus met afvallen), is goed voor de huid en nog veel meer! Alle reden dus om twee keer in de week te genieten van een lekker stuk vette vis.

Bloedsuikerverstoorders

Naast voeding is het aanpakken van stress erg belangrijk. Stress verstoort namelijk ook je bloedsuikerspiegel. En daardoor krijg je meer behoefte aan suiker. Zoek dus regelmatig ontspanning, door te wandelen, mediteren of iets te doen waar jij plezier aan beleeft. En stop met roken, als je dat nog niet hebt gedaan. Nicotine verhoogt je bloedsuikerspiegel. En dat geldt ook voor alcohol.

Sport, beweeg en bewonder!

Als je overgewicht hebt, is het van belang om af te vallen. Zo worden je insulinereceptoren weer gevoeliger voor insuline. Net als afvallen is het ook belangrijk om te bewegen of te sporten. Sporten heeft zoveel positieve elementen voor je gezondheid, maar daar kom ik een andere keer nog op terug in een andere blog. Om je insulinereceptoren weer zo gevoelig mogelijk te maken is krachttraining en intervaltraining aan te raden. Maar doe vooral waar jij gelukkig van wordt, als je liever een andere sportactiviteit doet, is dat ook prima. Kijk wat voor jou goed werkt. Als je lange tijd niet hebt gesport, bouw het dan langzaam op. Begin bijvoorbeeld met een paar keer in de week wandelen en bouw het tempo op.

Nachtrust

Voor een goede hormoonhuishouding is slaap essentieel. ’s Nachts worden groeihormonen aan het bloed afgegeven en dat zorgt voor groei en herstel. Het zorgt niet alleen voor de groei en ontwikkeling van spieren, maar ook voor de wederopbouw van de lichaamscellen. Groei en herstel gebeurt dus in de nacht. Te weinig slaap heeft ook effect op je bloedsuikerspiegel. Als je moe bent heb je bijvoorbeeld meer behoefte aan suiker. Met een tekort aan energie ga je makkelijker eten. Zorg dus dat je uitgerust wakker wordt!

Neem de regie!

Veel mensen met diabetes type 2 leggen zich erbij neer als ze horen dat ze een chronische ziekte hebben en medicijnen moeten gebruiken. Maar door je voeding- en leefstijl aan te pakken kan je veel bereiken. Wil jij van je medicijnen en klachten af die je door diabetes type 2 ervaart? Het kan dus! Doe het stap voor stap. Neem de regie over je eigen gezondheid, want diabetes type 2 hoeft niet chronisch te zijn! Ik help je graag op weg!

 

 

 

Geef een reactie

Pin It