Ik heb er al vaker over geschreven: hoe moeilijk het is om gedrag te veranderen. Om oude patronen te doorbreken en vol te houden. Maar hoe komt dat toch? 

Deze maand starten talloze mensen weer met goede voornemens. Een nieuw jaar, een frisse bladzijde, een mooi moment om je leefstijl eens onder de loep te nemen. En vergis je niet, jij hebt het ook in je. Om te slagen. Om succesvol te zijn. Om je doel te behalen. En daar kan ik je bij helpen, steunen en adviseren. Maar of je succesvol je doel behaald, heb je echt zelf in de hand. Je moet namelijk over een diepe wil beschikken om écht te willen veranderen. Om de strijd aan te gaan. Je moet er zelf he-le-maal klaar voor zijn.

Je moet jezelf als het ware herprogrammeren

Als de motivatie niet vanuit jezelf komt, maar vanuit je partner, werkgever of familielid werkt het niet. De motivatie om je gedrag succesvol te veranderen, om je doel te bereiken of je leefstijl aan te pakken moet vanuit jezelf komen.

Alle gewoontes die jij jezelf hebt aangeleerd de afgelopen jaren, kan je ook weer afleren. En dat heeft bewustwording nodig én tijd.

Comfortzone

Het veranderen van ingesleten patronen en gewoonten, dat kost tijd. Je moet afkicken van je ingesloten patronen en jezelf als het ware herprogrammeren. Jezelf trainen om het anders te doen. En dat zorgt voor weerstand. Want oud en vertrouwd, dat voelt nou eenmaal fijn. Lekker in je comfortzone. Doen zoals je het altijd deed.
Het veranderen van je leefstijl voelt onwennig en helemaal niet prettig. En dat hoort er allemaal bij. Die weerstand gaat uiteindelijk weg. Het aanleren van een nieuwe leefstijl kost tijd en gaat in stapjes. In 60 dagen kan je je leefstijl en mindset compleet veranderen. En dan is het niet meer een kwestie van volhouden, maar een nieuwe manier van leven, zonder dat je er al te veel over na hoeft te denken.

Me-time

Jezelf op nummer een zetten is ontzettend belangrijk. Tijd blokken in je agenda. Afspraken maken met jezelf. Sporten. Kiezen voor gezonde voeding. Maar ook voldoende ontspanning zoeken. En dan niet op de bank hangen voor Netflix, maar ga naar de sauna, een boek lezen, een heerlijke wandeling maken in het bos of op het strand of afspreken met vrienden. Whatever makes you happy, als je maar ontspant.

Mindset

Na zo’n 3 weken voel je de voordelen van je gezonde leefstijl. Je voelt je sterker, hebt meer energie en weet waar je het voor doet. En dan is het belangrijk om sterk te blijven en te blijven werken aan je mindset om niet weer terug te vallen naar je oude leefstijl. Je bent zo goed bezig! Zorg dat je omgaat met mensen die je steunen.

Visualiseer

Kies voor jezelf, kies voor een gezonde leefstijl. Investeer in jezelf en in je ontwikkeling. Elke dag opnieuw. En denk goed na over welk doel jij het allerliefste wil bereiken. Denk groot, maar wel realistisch. En visualiseer: hoe ziet het eruit als jij je doel bereikt hebt? Hoe voel je je dan? You’re worth it!

 

 

Geef een reactie

Pin It