BLOG

Zo hou je je gezonde leefstijl vol

Ik heb er al vaker over geschreven: hoe moeilijk het is om gedrag te veranderen. Om oude patronen te doorbreken en vol te houden. Maar hoe komt dat toch? 

In januari starten talloze mensen weer met goede voornemens. Een nieuw jaar, een frisse bladzijde, een mooi moment om je leefstijl eens onder de loep te nemen.

En vergis je niet, jij hebt het ook in je. Om te slagen. Om succesvol te zijn. Om je doel te behalen. En daar kan ik je bij helpen, steunen en adviseren. Maar of je succesvol je doel behaald, heb je echt zelf in de hand. Je moet namelijk over een diepe wil beschikken om écht te willen veranderen. Om de strijd aan te gaan. Je moet er zelf he-le-maal klaar voor zijn.

Als de motivatie niet vanuit jezelf komt, maar vanuit je partner, werkgever of familielid werkt het niet. De motivatie om je gedrag succesvol te veranderen, om je doel te bereiken of je leefstijl aan te pakken moet vanuit jezelf komen.

Alle gewoontes die jij jezelf hebt aangeleerd de afgelopen jaren, kan je ook weer afleren. En dat heeft bewustwording nodig én tijd.

Comfortzone

Het veranderen van ingesleten patronen en gewoonten, dat kost tijd. Je moet afkicken van je ingesloten patronen en jezelf als het ware herprogrammeren. Jezelf trainen om het anders te doen. En dat zorgt voor weerstand. Want oud en vertrouwd, dat voelt nou eenmaal fijn. Lekker in je comfortzone. Doen zoals je het altijd deed.
Het veranderen van je leefstijl voelt onwennig en helemaal niet prettig. En dat hoort er allemaal bij. Die weerstand gaat uiteindelijk weg. Het aanleren van een nieuwe leefstijl kost tijd en gaat in stapjes. In 60 dagen kan je je leefstijl en mindset compleet veranderen. En dan is het niet meer een kwestie van volhouden, maar een nieuwe manier van leven, zonder dat je er al te veel over na hoeft te denken.

Me-time

Jezelf op nummer een zetten is ontzettend belangrijk. Tijd blokken in je agenda. Afspraken maken met jezelf. Sporten. Kiezen voor gezonde voeding. Maar ook voldoende ontspanning zoeken. En dan niet op de bank hangen voor Netflix, maar ga naar de sauna, een boek lezen, een heerlijke wandeling maken in het bos of op het strand of afspreken met vrienden. Whatever makes you happy, als je maar ontspant.

Mindset

Na zo’n 3 weken voel je de voordelen van je gezonde leefstijl. Je voelt je sterker, hebt meer energie en weet waar je het voor doet. En dan is het belangrijk om sterk te blijven en te blijven werken aan je mindset om niet weer terug te vallen naar je oude leefstijl. Je bent zo goed bezig! Zorg dat je omgaat met mensen die je steunen.

Visualiseer

Kies voor jezelf, kies voor een gezonde leefstijl. Investeer in jezelf en in je ontwikkeling. Elke dag opnieuw. En denk goed na over welk doel jij het allerliefste wil bereiken. Denk groot, maar wel realistisch. En visualiseer: hoe ziet het eruit als jij je doel bereikt hebt? Hoe voel je je dan? You’re worth it!

 

 

Gerelateerde artikelen

Acné door melkproducten?

Vroeger toen ik klein was, kreeg ik als ontbijt vaak een beschuitje met hagelslag en een glas melk. En na het diner als toetje een kommetje vanillevla. Maar zuivel en suiker zijn niet echt bevorderlijk voor een mooie huid. Helemaal niet zelfs.

Lees verder »

Dit is waarom citroensap gezond is

De citroen helpt bij de natuurlijke ontgifting van het lichaam. Deze prachtige gele vrucht is rijk aan vitamine B en C, ijzer, calcium, magnesium, kalium en antioxidanten. En wist je dat citroen schade aan je cellen, weefsels en organen voorkomen door je lever te stimuleren om gifstoffen te verwijderen uit je lichaam?

Lees verder »

De belangrijkste oorzaken van slaapproblemen

Hoe slaap jij? Een van mijn leefstijlregels is 8 uur slaap per nacht. En heel eerlijk? Ik ben daar de laatste weken wat roekeloos mee omgegaan. En daar baal ik dan best een beetje van. Want voldoende nachtrust zorgt niet alleen voor een goed herstel van je lichaam, maar ook voor je huid.

Lees verder »

Blaasontsteking verhelpen zonder antibiotica

Vertel eens? Wat doe jij als je blaasontsteking hebt? Toen ik jonger was, had ik het regelmatig. En wat doe je dan? Dan ga je naar de huisarts om je urine in te leveren, om vervolgens een antibioticakuur te gebruiken. Maar wist je dat dat in 90% van de gevallen helemaal niet nodig is? Er is namelijk een veel beter alternatief…

Lees verder »

Hoe mindful eet jij?

Eet jij bewust? Ben jij je bewust van de smaak, structuur, voedingswaarde van wat je eet? En hoe voel je je op het moment dat je iets eet? Veel te vaak schrokken we gehaast ons eten naar binnen, zonder dat we het echt proeven. En kunnen we soms een zak chips onbewust helemaal leeg eten.

Lees verder »