Wist je dat ons lichaam nog steeds is ingesteld op periodes van weinig voedsel? In de tijd van de jager-verzamelaar was het bittere noodzaak om periodes zonder eten te kunnen overleven. Tegenwoordig is er eten in overvloed en eten doen we dan ook graag. Vaak veel te veel, terwijl we dat nu helemaal niet meer nodig hebben. Waarom eten we te veel? Hebben we echt honger of is er een andere achterliggende oorzaak?

Heb je wel eens een knorrende maag? Dat is het lichamelijke signaal dat je lichaam behoefte heeft aan voedsel. Je energiereserve is laag en je lichaam vraagt om brandstof. Als je eet terwijl je geen echte trek hebt, komen de behoeften van lichaam en geest niet overeen.

Emoties en eten

We onderscheiden verschillende typen honger: hoofdhonger en maaghonger. Het is goed om deze verschillen te herkennen. Heb je echt trek of honger? Of zijn het andere gevoelens? Welke behoefte heeft je lichaam werkelijk? En wat doe je daarmee? Vaak worden emoties verward met honger. En dat begint vaak al in de kinderjaren. Zo worden kinderen wel eens getroost met een koekje of snoepje als ze op hun knieën zijn gevallen en wordt een huilende baby aan de borst gelegd om het te troosten. En zo verzacht eten de pijn. De pijn van verdriet, boosheid of teleurstelling.

Jij bent de sleutel tot succes

Dus de volgende keer dat je hoofdhonger of een eetbui hebt, vraag je zelf dan eens af wat en hoe je je voelt. Het is belangrijk om te weten is dat de controle en de sleutel bij jou ligt. Jij bent de sleutel tot succes. Jij bepaalt of het een succes wordt of niet. Misschien ken je deze uitspraak wel: ‘If you think you can or you can’t, you’re always right!’ Dus, wat gaat het worden?

Geef een reactie

Pin It