Vetten. Jarenlang werd ons wijs gemaakt dat we dat we dik zouden worden van vetten en dat ze slecht zijn voor hart- en bloedvaten. En dat geldt zeker voor transvetten die bijvoorbeeld in koekjes, chips en gefrituurde snacks zitten. Maar bepaalde vetten zijn heel gezond. Ze zorgen niet alleen voor een verzadigd gevoel, ze werken ontstekingsremmend en geven je energie!

Meer energie dan koolhydraten? Yup. Vetten geven je meer energie dan koolhydraten. En wist je dat gezonde vetten in je darmen de opname van vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen bevorderen? Daarom is het ook zo belangrijk dat als je een maaltijdsalade eet, dit combineert met gezonde vetten. Zo worden belangrijke voedingstoffen beter opgenomen in je darmen. Voeg daarom olijven, ongebrande noten, pitten, avocado of olijfolie toe aan je salade. Vetten zijn heel belangrijk voor je gezondheid, maar wist je dat de belangrijkste hormonen ook gemaakt worden uit vetten?

Gezonde vetten helpen je om af te vallen en het helpt je ook om giftige stoffen kwijt te raken. Door vetten te eten krijgt je lever het signaal om gal te produceren om de vetten af te breken. En gal breekt niet alleen vetten af, maar ook toxines.

Omega 3

We eten over het algemeen te weinig omega 3 vetten, terwijl die heel belangrijk zijn. Het is bijvoorbeeld een belangrijke ontstekingsremmer en het is goed voor je huid. Ook je hersenen zijn gebaat bij omega 3. Zij bestaan voor 60 procent uit vet. Ook zij hebben vetten nodig om goed te kunnen functioneren. Omega 3 vind je vooral in vette vis, zoals makreel, haring en zalm, maar ook in algenolie, chiazaad en lijnzaad.

Omega 6

Omega 6 zijn vetten die we vaak te veel binnenkrijgen. Omega 6 kan leiden tot ontstekingsreacties in je lichaam. Je vindt deze vetten veel in koekjes en chips. Zonnebloemolie, margarine en maisolie zijn voorbeelden van omega 6.

Transvetten

De al eerder genoemde transvetten kan je beter zo veel mogelijk mijden. Ze zijn zeer ongezond en verhogen de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, borstkanker en darmkanker. Op verpakkingen van producten worden deze vetten vaak omschreven als gehydrogeneerde vetten. Deze transvetten zitten bijvoorbeeld in gefrituurde snacks, koekjes, chips en gebak.

Dat je van het eten van gezonde vetten dik wordt, is een grote misvatting. Suiker is nog altijd de grootste boosdoener van overgewicht en obesitas.

Ik eet elke dag een handje noten, maar ik ben ook gek op vis, avocado, olijven… Welke gezonde vetten eet jij graag?

Geef een reactie

Pin It