Veel mensen om mij heen, maar ook klanten die mij bezoeken tijdens een consult, ervaren vaak veel stress. Soms hebben mensen niet eens door dat ze al jaren gebukt gaan onder zware druk. En die zware druk kan uiteindelijk resulteren in een burn-out of bijnieruitputting. Mensen hebben last van stress omdat ze druk zijn met de kinderen, omdat hun relatie misschien niet helemaal lekker loopt, omdat ze bezorgd zijn over hun gezondheid of dat van anderen, maar ook stress omdat ze eigenlijk helemaal geen energie krijgen van het werk dat ze doen. Ja, het betaalt de hypotheek, de collega’s zijn best aardig, maar word je er daadwerkelijk gelukkiger van? Word je blij als je over je over je werk praat? Ben je dankbaar dat je mensen hebt mogen helpen, dat een project succesvol is afgerond of heb je regelmatig een geluksmoment omdat je het weer voor elkaar hebt gebokst? Of niets van dat alles? Hetzelfde geldt voor relaties. Met je partner of familie. Hoe voelt dat?

En dan kon ik intens gelukkig zijn. Maar niets was minder waar.

Ik merk dat hoe ouder ik word, hoe beter ik weet wat ik wil. Zo heb ik best veel banen gehad. Als ik een nieuwe baan had, was ik ervan overtuigd dat het deze keer écht mijn wereldbaan was. En dan kon ik ook intens gelukkig zijn. Maar niets was minder waar. Het was vaak een halfjaartje hier een halfjaartje daar. De collega’s waren aardig, maar het werk werd na een tijdje vaak iets te eentonig en dan was er nog mijn hoogsensitiviteit. Het ervaren van emoties en gemoedstoestanden van al je collega’s op de werkvloer kan best pittig zijn voor je eigen energiepeil. Best stressvol als ik terugkijk.

Hoogsensitiviteit heeft veel voordelen

Maar gelukkig heeft hoogsensitiviteit veel voordelen. Zo kan ik bijvoorbeeld als het ware even in de ervaring van een ander gaan staan en heb ik snel in de gaten waar de knelpunten zitten en heb ik een sterke intuïtie die mij als een kompas de weg wijst. Mijn zintuigen staan op scherp en ik leef intens. Muziek, lekker eten, geuren en kleuren, ik kan er ontzettend van genieten. Nu ik mijn eigen praktijk heb en veelal 1 op 1 werk is dat erg prettig. Ik help mensen graag van hun klachten af en help ze naar een gezondere leefstijl. Voor mij dus geen ongezonde dosis stress meer op de werkvloer. Harmonie is voor mij het sleutelwoord. En dat geldt ook voor ons gezinsleven. Zo vind ik het belangrijk dat we in ons gezin goed blijven communiceren. En vooral heel veel lachen. Stomme grapjes maken. Genieten. Lekker eten. Stukjes fietsen. Puzzelen. Tikkertje doen. Verstoppertje spelen. Op de bank hangen. En sporten dat doe ik graag. Ja, dat is mijn manier om te ontspannen. Een beetje stress is best gezond. Het zorgt ervoor dat je alert bent en beter presteert. Maar veel stress op je werk, in je relatie of gezin? Dat zorgt voor een verstoring van je hormoonbalans. En dat kan nare gevolgen hebben. Langdurige stress kan bijvoorbeeld zorgen voor afbraak van spiermassa, botten en haaruitval, ontstekingen, darmklachten, (zware) vermoeidheid of een bijnieruitputting.  Ervaar jij veel stress? Kies voor een gezonde balans zowel privé als op je werk en zorg dat je je stress-systeem snel weer onder controle krijgt!

Geef een reactie

Pin It