Stress, iedereen heeft er wel eens last van. Er is ook niks mis mee als het om acute stress gaat. Het zorgt ervoor dat je scherp blijft en goed presteert. Maar chronische stress is een ander verhaal.

Als je chronische stress ervaart blijft je cortisolniveau te lang te hoog. En als je cortisol lang hoog blijft, slaap je slecht en ben je vooral overdag vermoeid. Je hebt dus veel minder energie. Cortisol is namelijk een hormoon met een 24-uursritme. In de ochtend bereikt cortisol het hoogste peil, en dat zorgt voor een stoot energie om je te wekken. Cortisol is heel handig als je in een stresssituatie verkeert. Maar als het gevaar geweken is, moet het cortisolniveau weer dalen. Maar als je veel stress ervaart, blijft je cortisolniveau te lang te hoog.

Cortisol werkt verouderend

Cortisol stimuleert ook de eetlust, zodat je vet opslaat en klaar bent voor de volgende stresssituatie. Maar als je die energie niet verbruikt, doordat je op de bank zit, op kantoor of in de auto, kan je een buikje krijgen. Het welbekende zwembandje. Een aantal symptomen van bijnieruitputting zijn vermoeidheid (vooral in de ochtend), lage bloeddruk, lage bloedsuiker, geheugenproblemen, stressgevoeligheid, ontstekingen en slaapproblemen. Een verhoogd cortisol breekt ook eiwitten af voor glucose. En dat betekent dat het je spieren, haar, nagels en huid (collageen) afbreekt. Het werkt dus verouderend!

Oorzaken

En die stress kan verschillende oorzaken hebben: psychische problemen, te weinig ontspanning en slaap, te veel trainen, werkstress of stress door slechte voeding. Langdurige stress kan resulteren in een bijnieruitputting of burn-out. Je bijnieren kunnen de aanmaak van het hormoon cortisol niet meer bijbenen en raken uitgeput.

Gezonde voeding

Als je weet dat je cortisolniveau uit balans is het raadzaam om glutenvrij te eten en alcohol en suiker te laten staan. Vooral in tijden van stress is het belangrijk om gezonde vetten te eten. Veel hormonen worden uit vetten gemaakt en zijn dus belangrijk om te eten om goed te functioneren. Daarnaast zorgt het eten van vetten voor een stabiele bloedsuikerspiegel. En eet gezond, puur en onbewerkt. Door het eten van ongezonde voeding ervaart je lichaam nog meer stress.

Sport en ontspan

Sporten blijft belangrijk, zeker als je veel stress ervaart. Maar sport naar belastbaarheid en put jezelf niet uit! Als je hebt gesport, herstel je dan goed? Of heb je het gevoel dat je eerder zwakker dan sterker wordt na het sporten? Als dat het geval is, is er een teken aan de wand. Zorg dan dat je je training aanpast en eerst alleen beweegt door bijvoorbeeld te wandelen of fietsen. En zorg voor voldoende ontspanning. Neem bijvoorbeeld een warm bad, ga wandelen in het bos, mediteer of lees een goed boek. En wees vooral lief voor jezelf.

Geef een reactie

Pin It