Of ik altijd gesport heb? Nou, nee… Toen ik jong was sportte ik wel fanatiek. Vanaf een jaar of acht deed ik aan atletiek en turnen. Vooral turnen, vond ik geweldig. We droegen een schitterend turnpakje met felle kleuren. En dat pakje heb ik nog steeds! Tegenwoordig draagt mijn dochter het. We turnden twee keer per week twee uren en op zaterdag hadden we vaak een wedstrijd. Ik genoot ervan, de oefeningen, de discipline die je ervoor moest opbrengen en het werken naar een doel: de wedstrijden. Turnen was mijn leven.

Scoliose

Maar toen de schoolarts een scoliose (een rugvergroeiing) constateerde was het sporten voorbij. De arts in het UMCG zei dat we moesten ingrijpen: opereren of een corset. Het werd een corset van hard kunststof. Ik vond het verschrikkelijk en wilde dat niemand het wist. Ik zat in de brugklas, droeg een brace, mijn ouders waren net gescheiden en ik kwam in een dorp te wonen waar ik niemand kende. Het was niet bepaald de gelukkigste tijd van mijn leven. De brace heb ik twee jaar lang gedragen, 23 uur per dag. Hij mocht alleen af om te douchen of zwemmen. De brace beperkte mij in mijn bewegingsvrijheid en daarom heb ik jaren niet meer gesport. Het voelde niet prettig om met een corset te sporten. En ook had ik vaak het gevoel alsof mijn ribben in elkaar gedrukt zaten en was ademen soms pijnlijk. Ook jaren daarna, sportte ik niet. Pas toen ik een jaar of 22 was pakte ik de draad weer een beetje op. Steps, pilates, een beetje fitness.

Back on track

Nu sport ik zo’n drie of vier keer per week. En ik vind het heer-lijk! Echt. Ik móet gewoon sporten. Het is een soort primaire levensbehoefte geworden. En daar ben heel dankbaar voor. Dat ik nu zo lekker kan sporten. Ik heb geen rugklachten meer en voel mij sterker dan ooit. En dat is echt wel anders geweest. Het is een onderdeel van mijn leefstijl. Het zorgt ervoor dat ik scherp blijf, me lekker fit voel en dat ik mijn hoofd kan vrij maken.
Sporten heeft ontzettend veel voordelen: het zorgt bijvoorbeeld voor een gezonde hormoonbalans, helpt je spieren en gewrichten soepel te houden, het verhoogt je stofwisseling en energieniveau en helpt je beter te slapen en ontspannen.

HIIT it!

Ik hou ontzettend hardlopen en kickboksen. Even knallen met een goede HIIT workout. Een intervaltraining met een hoge intensiteit. Je wisselt de intensiteit van de training af met korte rustperiodes. En bij vrijwel elke sport kan je het toepassen, dus niet alleen bij fitness of hardlopen. Bijvoorbeeld tijdens het hardlopen: een halve minuut met volle snelheid sprinten om vervolgens 2 minuten te wandelen. Je kan dit steeds verder uitbouwen, zodat je bij elke training wordt uitgedaagd.

Sport en geniet

Het voordeel van hardlopen is dat het trainingen zijn die je makkelijk even tussendoor kan doen. Schoenen aan en lekker naar buiten. Lekker met je neus in de wind en genieten van de mooie natuur. Ga lekker het bos in of loop langs het water. Kijk eens hoe mooi de natuur is, hoe lekker het ruikt in het bos, hoe mooi de bloemen bloeien, de vogeltjes kwetteren of naar de vorm van de wolken. Log even helemaal uit, laat alles los en geniet! Zet de sportafspraken met jezelf in je agenda. Maak ze net zo belangrijk als de andere afspraken in je agenda en zet jezelf bovenaan je prioriteitenlijstje.

Cortisol breekt spieren af

Bij een HIIT training lever je vooral explosieve kracht. Je gaat tot het uiterste en dat zorgt ervoor dat je lichaam ook na de training moet herstellen. Tijdens deze herstelperiode verbrand je dus ook extra calorieën. Ze noemen dit ook wel het ‘afterburn effect’. Bij een HIIT training train je ook je spieren en is de kans op het verlies van spierweefsel klein. Het is verstandig om niet langer dan 45 minuten te trainen. Dat heeft te maken met je hormoonbalans. Na 45 minuten gaat je lichaam veel cortisol (stresshormoon) aanmaken. Dat doet je lichaam om meer energie vrij te maken voor je spieren. En dat is het moment dat je je spieren aan het afbreken bent, cortisol zorgt voor spierafbraak. Kies dus altijd voor een intensieve korte workout voor het beste resultaat!

Wil je je lijf en sportresultaten een boost geven? Ga dan 10 dagen sportvasten!

 

 

Geef een reactie

Pin It