“Melk de witte motor”, ken je die slogan nog van die reclame uit de jaren ’90? De overheid en industrie vertelden ons jarenlang hoe gezond melk is. Melk wordt vaak gepromoot omdat het calcium bevat. Ik hoor het mijn moeder nog zeggen: ‘het is goed voor je botjes’. En inderdaad calcium is goed voor je botten, net zoals vitamine D en K. En daarnaast is het belangrijk om veel te bewegen om je botten sterk te houden.


 

Calcium zit niet alleen in melk

Melk is overigens niet het enige voedingsmiddel waar calcium in zit. Het zit namelijk ook in groenten zoals spinazie en verschillende koolsoorten. Maar ook in zaden, noten en teff.

Klachten door melk

Veel mensen krijgen klachten door het drinken van melk. Niet iedereen kan melk goed verteren. Zo kan je last krijgen van slijmvorming en luchtwegklachten, buikpijn en darmklachten, maar ook ontstekingen aan de gewrichten en het verergeren van auto-immuunziekten zoals Crohn en reuma.

Past melk bij jou?

Als je melk niet goed verteert of als je gevoelig bent voor caseïne is het verstandig om geen grote hoeveelheden koemelk tot je te nemen. Sommige mensen reageren niet goed op koemelk, maar wel op geitenmelk of schapenmelk. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven voor koemelk op de markt. Denk bijvoorbeeld aan amandelmelk, havermelk, kokosmelk of sojamelk.

Geef een reactie

Pin It