BLOG

Heb jij een magnesiumtekort?

Magnesium is een heel belangrijk mineraal waar veel mensen een tekort aan hebben. Het heeft een kalmerende en ontspannende werking, helpt bij de opbouw van botten en tanden, is belangrijk voor de productie en het transport van energie en is betrokken bij nog veel meer processen in het lichaam. Hoe meer je onder stress lijdt, des te hoger het verbruik van magnesium. En als het magnesiumniveau in je cellen laag is, ben je gevoeliger voor stress. En dan beland je in een vicieuze cirkel. Je lichaam verkeert in een staat van hypergevoeligheid en dan kan je last krijgen van spiertrillingen, krampen, stemmingswisselingen, geïrriteerdheid, depressie en angst- en paniekaanvallen.

Symptomen magnesiumtekort

De lijst met symptomen van een magnesiumtekort is lang. Maar ook hoofdpijn, een verhoogde behoefte aan zoet of zout, duizeligheid, hartkloppingen, vermoeidheid, nierstenen en luchtwegproblemen kunnen allemaal te maken hebben met een tekort aan magnesium. Of heb je wel eens een trillend ooglid of het gevoel dat je valt als je in slaap valt? Ook dat kan een teken zijn.

Bronnen magnesium

Als je veel stress ervaart, regelmatig sport of herstelt van een operatie is het raadzaam om je magnesiuminname te verhogen. Bronnen die rijk zijn aan magnesium zijn bijvoorbeeld (groen blad)groenten, fruit, peulvruchten, zaden, noten, vis, orgaanvlees en pure chocolade.

Magnesium wordt afgebroken door het drinken van alcohol, het eten van bewerkte voeding, diarree, medicijnen, zware metalen, anorexia, stress, koffie, zout en suiker.

Denk je dat je een tekort hebt aan magnesium? Met de EMB bloedtest kan je onderzoeken of dat het geval is. Met deze holistische test check je niet alleen de status van de vitaminen en mineralen, maar het bloed wordt ook onderzocht op parasieten, schimmels, de status van neurotransmitters, stress, energetische intoleranties en nog veel meer!

Gerelateerde artikelen

Acné door melkproducten?

Vroeger toen ik klein was, kreeg ik als ontbijt vaak een beschuitje met hagelslag en een glas melk. En na het diner als toetje een kommetje vanillevla. Maar zuivel en suiker zijn niet echt bevorderlijk voor een mooie huid. Helemaal niet zelfs.

Lees verder »

Dit is waarom citroensap gezond is

De citroen helpt bij de natuurlijke ontgifting van het lichaam. Deze prachtige gele vrucht is rijk aan vitamine B en C, ijzer, calcium, magnesium, kalium en antioxidanten. En wist je dat citroen schade aan je cellen, weefsels en organen voorkomen door je lever te stimuleren om gifstoffen te verwijderen uit je lichaam?

Lees verder »

De belangrijkste oorzaken van slaapproblemen

Hoe slaap jij? Een van mijn leefstijlregels is 8 uur slaap per nacht. En heel eerlijk? Ik ben daar de laatste weken wat roekeloos mee omgegaan. En daar baal ik dan best een beetje van. Want voldoende nachtrust zorgt niet alleen voor een goed herstel van je lichaam, maar ook voor je huid.

Lees verder »

Blaasontsteking verhelpen zonder antibiotica

Vertel eens? Wat doe jij als je blaasontsteking hebt? Toen ik jonger was, had ik het regelmatig. En wat doe je dan? Dan ga je naar de huisarts om je urine in te leveren, om vervolgens een antibioticakuur te gebruiken. Maar wist je dat dat in 90% van de gevallen helemaal niet nodig is? Er is namelijk een veel beter alternatief…

Lees verder »

Hoe mindful eet jij?

Eet jij bewust? Ben jij je bewust van de smaak, structuur, voedingswaarde van wat je eet? En hoe voel je je op het moment dat je iets eet? Veel te vaak schrokken we gehaast ons eten naar binnen, zonder dat we het echt proeven. En kunnen we soms een zak chips onbewust helemaal leeg eten.

Lees verder »