Magnesium is een heel belangrijk mineraal waar veel mensen een tekort aan hebben. Het heeft een kalmerende en ontspannende werking, helpt bij de opbouw van botten en tanden, is belangrijk voor de productie en het transport van energie en is betrokken bij nog veel meer processen in het lichaam. Hoe meer je onder stress lijdt, des te hoger het verbruik van magnesium. En als het magnesiumniveau in je cellen laag is, ben je gevoeliger voor stress. En dan beland je in een vicieuze cirkel. Je lichaam verkeert in een staat van hypergevoeligheid en dan kan je last krijgen van spiertrillingen, krampen, stemmingswisselingen, geïrriteerdheid, depressie en angst- en paniekaanvallen.

Symptomen magnesiumtekort

De lijst met symptomen van een magnesiumtekort is lang. Maar ook hoofdpijn, een verhoogde behoefte aan zoet of zout, duizeligheid, hartkloppingen, vermoeidheid, nierstenen en luchtwegproblemen kunnen allemaal te maken hebben met een tekort aan magnesium. Of heb je wel eens een trillend ooglid of het gevoel dat je valt als je in slaap valt? Ook dat kan een teken zijn.

Bronnen magnesium

Als je veel stress ervaart, regelmatig sport of herstelt van een operatie is het raadzaam om je magnesiuminname te verhogen. Bronnen die rijk zijn aan magnesium zijn bijvoorbeeld (groen blad)groenten, fruit, peulvruchten, zaden, noten, vis, orgaanvlees en pure chocolade.

Magnesium wordt afgebroken door het drinken van alcohol, het eten van bewerkte voeding, diarree, medicijnen, zware metalen, anorexia, stress, koffie, zout en suiker.

Denk je dat je een tekort hebt aan magnesium? Met de EMB bloedtest kan je onderzoeken of dat het geval is. Met deze holistische test check je niet alleen de status van de vitaminen en mineralen, maar het bloed wordt ook onderzocht op parasieten, schimmels, de status van neurotransmitters, stress, energetische intoleranties en nog veel meer!

Geef een reactie

Pin It