BLOG

Je stresshormonen in bedwang: 5 tips!

Elke keer als je lichaam stress ervaart door bijvoorbeeld financiële problemen, relatiestress, slaaptekort, ongezonde voeding of overtrainen maken je bijnieren cortisol aan. De hoogste cortisolproductie zou moeten plaatsvinden in de ochtend: het maakt je wakker en alert. Hoe verder de dag vordert, hoe lager de cortisolwaarde zou moeten zijn.

Met een hoog cortisolniveau naar bed gaan verstoort je slaap en het doorslapen. Bij chronische stress is je cortisolniveau uit balans. Chronische stress verstoort bijvoorbeeld je hormoonbalans, zorgt voor een schommelende bloedsuikerspiegel en kan leiden tot een bijnieruitputting. En bijnieren zijn betrokken bij zoveel processen in je lichaam. So you better take good care of them! Ze reguleren bijvoorbeeld de stressreactie en je bloedsuikerspiegel, ze gaan ziekte en ontstekingen tegen, regelen de balans tussen zout en water in je lichaam en zijn belangrijk bij de aanmaak van geslachtshormonen testosteron en oestrogeen. Een aantal symptomen van bijnieruitputting zijn vermoeidheid (vooral in de ochtend), lage bloeddruk, lage bloedsuiker, geheugenproblemen, stressgevoeligheid, ontstekingen en slaapproblemen.

Cortisol: een zwembandje en rimpels

Cortisol stimuleert ook de eetlust, zodat je vet opslaat en klaar bent voor de volgende stresssituatie. Maar als je die energie niet verbruikt, doordat je op de bank zit, op kantoor of in de auto, kan je een buikje krijgen. Het welbekende zwembandje.  Een verhoogd cortisol breekt ook eiwitten af voor glucose. En dat betekent dat het je spieren, haar, nagels en huid (collageen) afbreekt. Het werkt dus verouderend! Hou je cortisolniveau dus in een gezond dag- en nachtritme. Maar hoe doe je dat? Ik geef je 5 tips:

– Eet gezond. Eet minimaal 400 gram groenten per dag en laat de snelle suikers achterwege.

  • – Zoek ontspanning en maak je hoofd leeg. Ga wandelen in het bos, mediteren of doe yoga.

  • – Drink niet teveel koffie, zwarte en groene thee. Drink geen cafeïnehoudende dranken na 14.00 uur.

  • – Sport en beweeg (het liefst buiten), maar train niet overmatig. Een goede sportsessie van drie kwartier is ideaal. Na een uur stijgt je cortisolniveau. Dus liever een korte intensieve training van een halfuur, dan twee uren hardlopen.

– Slaap voldoende. Dat is voor iedereen anders, maar als je langdurig minder dan 6 uren slaapt, pleeg je roofbouw op je lichaam én bijnieren. Probeer elke avond rond dezelfde tijd te gaan slapen en sta elke ochtend rond dezelfde tijd op.

Gerelateerde artikelen

Acné door melkproducten?

Vroeger toen ik klein was, kreeg ik als ontbijt vaak een beschuitje met hagelslag en een glas melk. En na het diner als toetje een kommetje vanillevla. Maar zuivel en suiker zijn niet echt bevorderlijk voor een mooie huid. Helemaal niet zelfs.

Lees verder »

Dit is waarom citroensap gezond is

De citroen helpt bij de natuurlijke ontgifting van het lichaam. Deze prachtige gele vrucht is rijk aan vitamine B en C, ijzer, calcium, magnesium, kalium en antioxidanten. En wist je dat citroen schade aan je cellen, weefsels en organen voorkomen door je lever te stimuleren om gifstoffen te verwijderen uit je lichaam?

Lees verder »

De belangrijkste oorzaken van slaapproblemen

Hoe slaap jij? Een van mijn leefstijlregels is 8 uur slaap per nacht. En heel eerlijk? Ik ben daar de laatste weken wat roekeloos mee omgegaan. En daar baal ik dan best een beetje van. Want voldoende nachtrust zorgt niet alleen voor een goed herstel van je lichaam, maar ook voor je huid.

Lees verder »

Blaasontsteking verhelpen zonder antibiotica

Vertel eens? Wat doe jij als je blaasontsteking hebt? Toen ik jonger was, had ik het regelmatig. En wat doe je dan? Dan ga je naar de huisarts om je urine in te leveren, om vervolgens een antibioticakuur te gebruiken. Maar wist je dat dat in 90% van de gevallen helemaal niet nodig is? Er is namelijk een veel beter alternatief…

Lees verder »

Hoe mindful eet jij?

Eet jij bewust? Ben jij je bewust van de smaak, structuur, voedingswaarde van wat je eet? En hoe voel je je op het moment dat je iets eet? Veel te vaak schrokken we gehaast ons eten naar binnen, zonder dat we het echt proeven. En kunnen we soms een zak chips onbewust helemaal leeg eten.

Lees verder »