Misschien heb je er wel eens van gehoord: intermittent fasting. Maar wat is het eigenlijk? En wat zijn de voordelen van intermittent fasting?

Intermittent fasting is eigenlijk niet echt vasten. Het is namelijk niet zo dat je meerdere dagen niet eet. Het is wel zo dat je eet in een kleiner tijdsbestek. Dus geen hap en snaaimomentjes over de dag verspreid. De meeste mensen die intermittent fasten, doen dit door in een tijdsbestek van 10:00 uur tot 18.00 uur of tussen 12.00 uur tot 20.00 uur te eten. Dat betekent dat je 16 uur vast. Uiteraard mag je wel water, koffie of thee zonder suiker drinken. Intermittent fasting is geen dieet, het zegt dus ook niets over wat je wel en niet mag eten. Maar gezonde, onbewerkte voeding heeft uiteraard de voorkeur.

Vetverbranding

Intermittent fasting heeft een positief effect op je gezondheid, hersenen en energie. Met intermittent fasting eet je dus 16 uur niet. En dat is voor je lever lang genoeg om alle suikers in de lever te verbranden. Want je lever doet daar 14 uur over. Met andere woorden: je lever gaat vetten als brandstof gebruiken. Door te vasten is je lichaam dus beter in staat om vetten te verbranden. 

Intermittent fasting: de gezondheidseffecten

Uit onderzoek blijkt dat intermittent fasting zorgt voor minder ontstekingen en oxidatieve stress in het lichaam. En daalt het risico op ernstige ziekten een aandoeningen. Intermittent fasting zorgt dus voor een betere vetverbranding en daarom is het makkelijker om een gezond gewicht te krijgen en behouden. Het zorgt er ook voor dat je gevoeliger wordt voor insuline. En dat werkt positief op de productie van het groeihormoon. En dat is precies wat je wilt! Want als je groeihormoonproductie weer op gang komt en als je daarnaast ook nog meer gaat bewegen, neemt ook je spiergroei toe. En spieren verbranden meer calorieën dan vet. Met andere woorden: het verhoogt je stofwisseling en dat zorgt ervoor dat je sneller gewicht zult verliezen. Ook je cholesterol wordt verlaagd. Door zo’n 16 uur niet te eten geef je je lichaam rust. Het komt dan ook aan andere taken toe, in plaats van het verteren van voedsel. Dat kost namelijk heel veel energie! En ook autofagie: het opruimen van beschadigde cellen in ons lichaam, wordt met intermittent fasting gestimuleerd. 

Als je snel van start wilt met gewicht verliezen, een betere conditie en meer energie kan je ook gaan sportvasten!

Doe jij ook aan intermittent fasting? Wat zijn jouw ervaringen?

Geef een reactie

Pin It