BLOG

Intermittent fasting

Misschien heb je er wel eens van gehoord: intermittent fasting. Maar wat is het eigenlijk? En wat zijn de voordelen van intermittent fasting?

Intermittent fasting is eigenlijk niet echt vasten. Het is namelijk niet zo dat je meerdere dagen niet eet. Het is wel zo dat je eet in een kleiner tijdsbestek. Dus geen hap en snaaimomentjes over de dag verspreid. De meeste mensen die intermittent fasten, doen dit door in een tijdsbestek van 10:00 uur tot 18.00 uur of tussen 12.00 uur tot 20.00 uur te eten. Dat betekent dat je 16 uur vast. Uiteraard mag je wel water, koffie of thee zonder suiker drinken. Intermittent fasting is geen dieet, het zegt dus ook niets over wat je wel en niet mag eten. Maar gezonde, onbewerkte voeding heeft uiteraard de voorkeur.

Vetverbranding

Intermittent fasting heeft een positief effect op je gezondheid, hersenen en energie. Met intermittent fasting eet je dus 16 uur niet. En dat is voor je lever lang genoeg om alle suikers in de lever te verbranden. Want je lever doet daar 14 uur over. Met andere woorden: je lever gaat vetten als brandstof gebruiken. Door te vasten is je lichaam dus beter in staat om vetten te verbranden. 

Intermittent fasting: de gezondheidseffecten

Uit onderzoek blijkt dat intermittent fasting zorgt voor minder ontstekingen en oxidatieve stress in het lichaam. En daalt het risico op ernstige ziekten een aandoeningen. Intermittent fasting zorgt dus voor een betere vetverbranding en daarom is het makkelijker om een gezond gewicht te krijgen en behouden.

Het zorgt er ook voor dat je gevoeliger wordt voor insuline. En dat werkt positief op de productie van het groeihormoon. En dat is precies wat je wilt! Want als je groeihormoonproductie weer op gang komt en als je daarnaast ook nog meer gaat bewegen, neemt ook je spiergroei toe. En spieren verbranden meer calorieën dan vet. Met andere woorden: het verhoogt je stofwisseling en dat zorgt ervoor dat je sneller gewicht zult verliezen.

Ook je cholesterol wordt verlaagd. Door zo’n 16 uur niet te eten geef je je lichaam rust. Het komt dan ook aan andere taken toe, in plaats van het verteren van voedsel. Dat kost namelijk heel veel energie! Vooral als je de hele dag loopt te ‘grazen’  blijven je darmen actief. Maar door ze juist even met rust te laten kunnen je darmen ook even herstellen. En ook autofagie: het opruimen van beschadigde cellen in ons lichaam, wordt met intermittent fasting gestimuleerd. 

Intermittent fasting is eigenlijk een heel natuurlijk proces. In de oertijd aten we ook niet de hele dag door. Was er niet een supermarkt waar je makkelijk even wat boodschappen kon doen. Er moest eerst gejaagd worden voordat je lekker kon eten. Het is dus heel gezond om je lichaam af en toe een beetje rust te gunnen…

 

Gerelateerde artikelen

Acné door melkproducten?

Vroeger toen ik klein was, kreeg ik als ontbijt vaak een beschuitje met hagelslag en een glas melk. En na het diner als toetje een kommetje vanillevla. Maar zuivel en suiker zijn niet echt bevorderlijk voor een mooie huid. Helemaal niet zelfs.

Lees verder »

Dit is waarom citroensap gezond is

De citroen helpt bij de natuurlijke ontgifting van het lichaam. Deze prachtige gele vrucht is rijk aan vitamine B en C, ijzer, calcium, magnesium, kalium en antioxidanten. En wist je dat citroen schade aan je cellen, weefsels en organen voorkomen door je lever te stimuleren om gifstoffen te verwijderen uit je lichaam?

Lees verder »

De belangrijkste oorzaken van slaapproblemen

Hoe slaap jij? Een van mijn leefstijlregels is 8 uur slaap per nacht. En heel eerlijk? Ik ben daar de laatste weken wat roekeloos mee omgegaan. En daar baal ik dan best een beetje van. Want voldoende nachtrust zorgt niet alleen voor een goed herstel van je lichaam, maar ook voor je huid.

Lees verder »

Blaasontsteking verhelpen zonder antibiotica

Vertel eens? Wat doe jij als je blaasontsteking hebt? Toen ik jonger was, had ik het regelmatig. En wat doe je dan? Dan ga je naar de huisarts om je urine in te leveren, om vervolgens een antibioticakuur te gebruiken. Maar wist je dat dat in 90% van de gevallen helemaal niet nodig is? Er is namelijk een veel beter alternatief…

Lees verder »

Hoe mindful eet jij?

Eet jij bewust? Ben jij je bewust van de smaak, structuur, voedingswaarde van wat je eet? En hoe voel je je op het moment dat je iets eet? Veel te vaak schrokken we gehaast ons eten naar binnen, zonder dat we het echt proeven. En kunnen we soms een zak chips onbewust helemaal leeg eten.

Lees verder »