Eet jij bewust? Ben jij je bewust van de smaak, structuur, voedingswaarde van wat je eet? En hoe voel je je op het moment dat je iets eet? Veel te vaak schrokken we gehaast ons eten naar binnen, zonder dat we het echt proeven. En kunnen we soms een zak chips onbewust helemaal leeg eten.

Bewust zijn van wat je eet vergt een andere mindset. Wat stop je in je lichaam? Ben je jezelf aan het voeden of vullen? Vind je het nu echt lekker wat je eet? Geniet je er echt van? Of had je gewoon trek en koos je gehaast voor een gevulde koek in plaats van een voedzame maaltijd? Je lichaam herkent het verschil onmiddellijk tussen een schaaltje verse aardbeien en een sorbet.

Kan jij de verleiding weerstaan?

Het begint natuurlijk al in de supermarkt waar we worden verleid met allerlei ongezonde, bewerkte voeding. Wat stop je in je karretje? Kies jij voor de juiste brandstof voor je lijf? Als jij kiest voor gezonde en voedzame voeding heeft dit niet alleen een positief effect op hoe je voelt, maar ook op je algehele gezondheid. Kiezen voor suikerrijke voeding geeft je een schommelende bloedsuikerspiegel waardoor je na korte tijd weer een zoete snack wil eten. Een vicieuze cirkel dus. Wist je dat heel veel ziekten en kwalen in de darm ontstaan? Denk aan alzheimer, reuma, diabetes type 2, MS, parkinson en nog vele anderen. Zorg dus goed voor je darmen door te kiezen voor gezonde voeding. Daarnaast is gezonde voeding ook heel belangrijk voor je mentale gesteldheid, waardoor je lekker in je vel zit.

Puur en onbewerkt

Maar wat is nu gezonde voeding? Daarmee bedoel ik vooral onbewerkte, pure voeding. Eet dus voldoende groenten, fruit, zaden, noten, vis, peulvruchten, eieren, granen etc. En eet zo weinig mogelijk bewerkte voeding uit pakjes en zakjes.
En als je wil afvallen is dit wel de eerste stap naar succesvol gewichtsverlies. Ik geloof niet in diëten, maar wel in het aanpassen van je eet- en leefgewoonten. Door mindful te eten leer je je eetpatronen en valkuilen te herkennen. Je hoeft jezelf niet uit te hongeren, maar leer luisteren naar je lichaam en maak de juiste keuze. Geniet van voeding en ga er bewust mee om.

Guilty pleasure

En natuurlijk, ik eet ook niet altijd puur en onbewerkt. Ik eet ook wel eens een patatje, gebakje of koekje, omdat ik dat ook lekker vind! Maar niet elke dag. En als ik het eet moet ik het wel een 9 of 10 geven. Is het echt zo lekker? Dan geniet ik helemaal mindful van mijn guilty pleasure. Dus voordat je weer wat in je mond stopt. Is it worth it?

Geef een reactie

Pin It