Zelfvertrouwen, daadkracht, het stimuleert de spieropbouw en vetafbraak, het verhoogt je energieniveau en humeur én zorgt voor een gezond libido. Weet je over welk hormoon ik het heb? Over testosteron. En testosteron is niet alleen voor mannen, ook vrouwen hebben testosteron, alleen in andere verhoudingen. En als je je hormonen in balans hebt – en testosteron een boost geeft – kan je je dus écht ‘on top of the world’ voelen.

Vrouwen én mannen hebben vaak te veel oestrogeen in hun bloed ten opzichte van testosteron. Je hebt mogelijk een tekort aan testosteron als drie of meer symptomen kunt aanvinken:

  • Relatief veel buikvet en bij mannen ook borstvorming
  • Neerslachtigheid
  • Laag libido
  • Bleek gezicht
  • Slappe huid
  • Moeite met het opbouwen van spiermassa
  • Spiermassaverlies
  • Droge ogen

Oorzaken

Een tekort aan testosteron kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld te veel en te lang sporten, te weinig gezonde vetten eten, stress, een te hoog vetpercentage, een te hoge leverbelasting door bijvoorbeeld medicijnen (bv. anticonceptie, cholesterolverlagers), alcohol en ongezonde voeding en veroudering.

Er zijn ook vrouwen die juist te veel testosteron in hun bloed hebben, dit wordt PCOS genoemd. Daar zal ik een andere keer over uitweiden.

Volgens wetenschappers wordt een te hoge testosteronspiegel bij mannen geassocieerd met asociaal gedrag, een matige intelligentie en een laag opleidingsniveau.

Zo boost je testosteron

Eet voldoende calorieën en volop olijfolie. Het is niet alleen goed voor je hart- en bloedvaten, maar olijfolie boost ook je testosteronniveau op een veilige manier. Groenten, noten, zaden, vis, vlees, eieren, roomboter, glutenvrije granen en zeewier geven je testosteronlevel een boost. Zorg voor een gezond vetpercentage en bouw spiermassa! Vooral krachttraining verhoogt je testosteronniveau. En hoe meer spieren hoe hoger je stofwisseling. Ga dus lekker trainen, maar niet langer dan 45 minuten.

Alcohol

Laat alcohol even links liggen. Vooral bier is voor mannen beter om te laten staan, bier bevat niet alleen veel suiker maar ook hop. Hop bevat fyto-oestrogenen die het effect van het vrouwelijke oestrogeen nabootsen. Naast de beruchte bierbuik, kan je hier dus ook ‘biertieten’ van krijgen…. En het verlaagt dus je testosteron. Zorg ook voor voldoende slaap, want tijdens je slaap worden groeihormonen en geslachtshormonen, zoals testosteron, aangemaakt om je herstel te bevorderen.

Vanaf je dertigste levensjaar begint je testosteronniveau te dalen en dat gaat dus samen met het verlies van spiermassa en het brozer worden van de botten. Een te laag testosteron kunnen ook zorgen voor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. En wist je dat als je een promotie krijgt naar een leidinggevende functie je testosteron ook een boost krijgt? Maar goed, als dit hormoon in balans is heeft het dus een positief effect op je seksdrive, je humeur en zorgt het voor een gespierd lijf én dat geldt voor mannen en vrouwen!

 

 

Geef een reactie

Pin It