De belangrijkste oorzaken van slaapproblemen - Studio Health

BLOG

De belangrijkste oorzaken van slaapproblemen

Studio Health Heerenveen
Hoe slaap jij? Een van mijn leefstijlregels is 8 uur slaap per nacht. En heel eerlijk? Ik ben daar de laatste weken wat roekeloos mee omgegaan. En daar baal ik dan best een beetje van. Want voldoende nachtrust zorgt niet alleen voor een goed herstel van je lichaam, maar ook voor je huid. Slaap je geregeld minder dan 7 uur per nacht dan zie je dat aan je huid. Je huid wordt minder elastisch en je krijgt eerder rimpels. En huidveroudering is ook iets dat ik graag zo lang mogelijk uitstel.

Een goede nachtrust is nodig om goed te herstellen, want overdag beschadigen cellen en weefsels. Ook worden afvalstoffen uit je lichaam en hersenen afgevoerd. Goede slaap zorgt ervoor dat je hersencellen overdag weer goed kunnen functioneren. Onvoldoende nachtrust leidt tot achterstallig onderhoud en versnelde veroudering. Voldoende slaap zorgt dan ook voor lichamelijke en geestelijke gezondheid en het zorgt ervoor dat je uit jezelf wakker wordt. ls je een wekker nodig hebt om wakker te worden heb je een slaaptekort.⠀
  •  Dit zijn de 3 belangrijkste oorzaken van slaapproblemen:
 

• Door kunstlicht raakt ons bioritme verstoord. Was het vroeger overdag licht en ’s nachts donker, tegenwoordig kunnen we de dag verlengen. En dat verstoort de balans tussen schade en herstel. Als je niet goed herstelt, zorgt dat voor een opeenstapeling van klachten aan het brein zoals slaapstoornissen, angst en depressiviteit.

• Een gebrek aan voedingstoffen. Onvoldoende groente, fruit en visvetzuren ontregelen de slaap. Zo ontstaat er een tekort aan essentiële voedingstoffen zoals bijvoorbeeld magnesium. Magnesium speelt een belangrijke rol bij het omzetten van het gelukshormoon serotonine naar het slaaphormoon melatonine.

• Te weinig beweging. Zorg daarom voor voldoende beweging voor een betere nachtrust.

Slaaptips!

 

• Neem een warme douche voor het slapen.

• Op vaste tijden opstaan en op tijd naar bed.

• Mediteer voor je gaat slapen. Ga lekker liggen en laat je meevoeren… (bijvoorbeeld een geleide meditatie van Michael Pilarczyk).

• Vermijd blauw licht. Dus geen schermpjes meer na 20.00 uur. Geen televisie, laptop, telefoon, tablet etc. Lees liever een boek.

• Ga wandelen voor het slapen. Maak een klein ommetje van ongeveer 15 minuten.

• Straling geeft het lichaam stress. Verban WiFi en elektrische apparaten zoals televisie, tablet, mobiele telefoon en de router uit de slaapkamer. En als je telefoon ‘s nachts op je nachtkastje ligt, zet ‘m dan op de vliegtuigstand.

• Zorg voor een koele en donkere slaapkamer.

• Beweeg en sport overdag maar liever niet na 20.00 uur ’s avonds.

• Eet niet meer na 20.00 uur ’s avonds.

• Drink rustgevende thee zoals kamillethee of saliethee.

• Drink na 14.00 uur geen koffie meer.

• Beperk alcohol en suikers. Ze verstoren je nachtrust.

Goede slaap zorgt voor herstel. De drie beste slaapmiddelen zijn dan ook een gezond dag- en nachtritme, gezonde voeding en beweging. Lekker koese!
 

Gerelateerde artikelen

Dit is waarom citroensap gezond is

De citroen helpt bij de natuurlijke ontgifting van het lichaam. Deze prachtige gele vrucht is rijk aan vitamine B en C, ijzer, calcium, magnesium, kalium en antioxidanten. En wist je dat citroen schade aan je cellen, weefsels en organen voorkomen door je lever te stimuleren om gifstoffen te verwijderen uit je lichaam?

Lees verder »

De belangrijkste oorzaken van slaapproblemen

Hoe slaap jij? Een van mijn leefstijlregels is 8 uur slaap per nacht. En heel eerlijk? Ik ben daar de laatste weken wat roekeloos mee omgegaan. En daar baal ik dan best een beetje van. Want voldoende nachtrust zorgt niet alleen voor een goed herstel van je lichaam, maar ook voor je huid.

Lees verder »

Blaasontsteking verhelpen zonder antibiotica

Vertel eens? Wat doe jij als je blaasontsteking hebt? Toen ik jonger was, had ik het regelmatig. En wat doe je dan? Dan ga je naar de huisarts om je urine in te leveren, om vervolgens een antibioticakuur te gebruiken. Maar wist je dat dat in 90% van de gevallen helemaal niet nodig is? Er is namelijk een veel beter alternatief…

Lees verder »

Hoe mindful eet jij?

Eet jij bewust? Ben jij je bewust van de smaak, structuur, voedingswaarde van wat je eet? En hoe voel je je op het moment dat je iets eet? Veel te vaak schrokken we gehaast ons eten naar binnen, zonder dat we het echt proeven. En kunnen we soms een zak chips onbewust helemaal leeg eten.

Lees verder »

Je stresshormonen in bedwang: 5 tips!

Elke keer als je lichaam stress ervaart, maak je cortisol aan. Het houdt je alert en maakt je wakker in de ochtend. Maar als je chronische stress ervaart, is je cortisolniveau uit balans. En dat kan leiden tot vermoeidheid of zelfs tot een bijnieruitputting. Daarom 5 tips om je cortisolniveau in een gezond dag- en nachtritme te houden.

Lees verder »

10 tips voor een goede nachtrust

Wist je dat we steeds minder slapen? In 1910 sliepen mensen ongeveer 9 tot 10 uur per nacht, in 2010 was dat ongeveer en op dit moment slaapt een derde van de bevolking zelfs minder dan 6 uur per nacht! Hoe slaap jij? Hier vind je 10 tips voor een goede nachtrust!

Lees verder »

Heb jij een magnesiumtekort?

Magnesium is een heel belangrijk mineraal waar veel mensen een tekort aan hebben. Het heeft een kalmerende en ontspannende werking, helpt bij de opbouw van botten en tanden, is belangrijk voor de productie en het transport van energie en is betrokken bij nog veel meer processen in het lichaam. Als je veel stress ervaart, regelmatig sport of herstelt van een operatie is het raadzaam om je magnesiuminname te verhogen.

Lees verder »