In mijn keukenkastjes

Ik krijg vaak de vraag of het niet heel ingewikkeld is om zo te eten, en of het niet heel veel tijd kost. Maar dat valt reuze mee vind ik! Een goed gevulde voorraadkast is essentieel voor een gezond eetpatroon. Daarom is onze voorraadkast altijd goed gevuld met een aantal basis ingrediënten, zodat ik altijd wat in huis heb en nooit misgrijp. Maaltijden plan ik altijd 2-3 dagen vooruit en dat betekent we dat ik vaak op zondag en woensdag (mijn kookdagen) veel in de keuken sta. Maar op de andere dagen hoef ik dus eigenlijk weinig te doen en kan ik zo het e.e.a. uit de koelkast pakken. En eerlijk is eerlijk, al doet mijn instagram account vaak anders denken, ik ben eigenlijk niet zo’n keukenprinses dus alle maaltijden moeten vooral makkelijk en snel te bereiden zijn.

becel_avocado_225g_packshot

  • Boter, Olie
    • Uiteraard plantaardige boter, en ik ontdek daarin dat er steeds meer keuze is. Van Becel bijvoorbeeld, zijn er nu ook 3 nieuwe smaken op basis van kokos-,  avocado- en walnoot-olie!
    • Extra vergine olijfolie
    • Kokosolie

 

  • Bonen – Ik zou graag zeggen dat ik alles gedroogd heb en dan eerst een nachtje week voor gebruik. Ware het niet dat ik ook wel van het gemak ben dus deze heb ik altijd heel simpel in blik op voorraad:
    • zwarte bonen – momenteel hot in huis vanwege de zwarte bonen brownie
    • linzen – lekker in soep of salade
    • kikkererwten
    • kidneybonen
    • chilibonen (samen met een paar blikken tomatenblokjes  en mais voor in de chili sin carne)

 

  • Noten en Zaden – Rijk aan eiwitten, vol met goede vetten en mineralen en daardoor heel belangrijk in een vegetarisch dieet. We eten ze dan ook erg veel, in het ontbijt, tussendoor, over salades of in de yoghurt.gezonde-nootjes
    • Ik koop verschillende noten of notenmixen op het internet, bv bij De Notenshop. Amandelen, cashewnoten, kokosrasp, hazelnoten, lijnzaad, pijnboompitten, pompoenpitten, quinoa (een glutenvrij superzaadje!), walnoten en zonnebloempitten
    • Pindakaas (100% nuts van de AH) of notenpasta.

 

  • Natuurlijke zoetstoffen
    • Ahornsiroop
    • Appelstroop
    • Ongezoete appelmoes
    • Bananen
    • Gedroogd fruit zoals rozijnen, dadels, vijgen en abrikozen. Heerlijk!
    • Kokosbloesemsuiker
    • Rauwe honing – Ik gebruik het niet veel, maar ondanks dat we zo min mogelijk dierlijke producten gebruiken ben ik nog niet van de honing afgestapt.

 

  • Brood, pasta en rijst
    • Als het maar volkoren is. Er is altijd volkoren (spelt) pasta in huis en zilvervliesrijst.
    • Volkorenbrood – er ligt altijd wel een brood in de vriezer.

 

  • Meel en granen – Er zijn meestal wel verschillende meelsoorten in huis, maar het meest gebruiken we boekweitmeel en speltmeel voor bijvoorbeeld pannenkoeken.
    • Amandelmeel, boekweitmeel, havermout/havervlokken, rijstmeel, roggemeel, speltmeel en muesli.

 

  • Superfoods – In afgelopen jaren hebben we er heel wat geprobeerd, maar dit zijn degenen die zijn blijven hangen:
    • Chiazaad – een krachtig zaadje dat veel voedingstoffen bevat en goed te gebruiken is al vervanger van ei in taart.
    • Rauwe cacao – bevat veel magnesium en is rijk aan antioxidanten. We gebruiken dit zo veel dat ik het onlangs maar groot ben gaan inkopen. lekker in de havermout, in smoothies en in baksels.

 

  • Zuivel – plantaardig
    • Ongezoete amandelmelk (voor in de havermout), rijstmelk (is wat zoeter van smaak dus handig voor in baksels) en sojamelk (omdat mijn zoon deze lekker vindt).
    • Yoghurt op basis van soja – ik zou niet weten wat ik zonder moet, voor mij een perfect tussendoortje met wat muesli en vers fruit.

fruit

  • Fruit
    • Vers: bananen, in smoothies en gewoon als tussendoortje of als beleg. Appels, kiwi’s, avocado’s en citroenen.
    • Vriezer: mango, ananas en blauwe bessen – Blauwe bessen vind ik vers erg duur, vandaar dat ik deze meestal bevroren koop. Mango gebruiken we veel voor smoothies.

 

  • Groenten
    • Aangezien ik ongeveer 3x per week hetzelfde sapje uit de slowjuicer maak heb ik deze groentes altijd wel vers in de koelkast liggen: wortels, bleekselderij, komkommer en rauwe bieten (in de juicer met appel en citroen).
    • En in de vriezer liggen altijd wel wat biologische groenten zoals doperwten, sperziebonen, spinazie, boerenkool en broccoli.

 

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s