Bij een bijnieruitputting zijn je bijnieren uitgeput door chronische stress. Je bijnieren hebben dan zolang hard moeten werken, dat ze uitgeput zijn.

En dat betekent dat ze niet meer voldoende hormonen aan kunnen maken. In de bijnieren wordt bijvoorbeeld het hormoon cortisol, ook wel bekend als het stresshormoon, aangemaakt. Cortisol is een hormoon met een 24-uursritme en dat bereikt in de ochtend het hoogste peil, en dat zorgt voor een stoot energie om je te wekken. Cortisol houdt je scherp en alert en is heel handig als je in een stresssituatie verkeert. Maar als het gevaar geweken is, moet het cortisolniveau weer dalen. Maar als je veel stress ervaart, blijft je cortisolniveau te hoog. Dit kan bijvoorbeeld stress zijn door psychische problemen, te weinig ontspanning en slaap, te veel trainen, werkstress of stress door slechte voeding. Maar ook scheidingen, verhuizen of een klein kind dat je ’s nachts wakker houdt, zorgen voor stress. Bij chronische stress blijft de cortisolspiegel ’s avonds en ‘s nachts te hoog en daardoor slaap je slechter, heb je minder energie en heb je de neiging om vet op te slaan rond je middel. Cortisol stimuleert namelijk ook de eetlust, zodat je vet opslaat en klaar bent voor de volgende stresssituatie. Maar als je die energie niet verbruikt, doordat je op de bank zit, op kantoor of in de auto, kan je een buikje krijgen.
Een aantal symptomen van bijnieruitputting zijn vermoeidheid (vooral in de ochtend), lage bloeddruk, lage bloedsuiker, geheugenproblemen, stressgevoeligheid, ontstekingen en slaapproblemen.

Cortisol werkt verouderend

Cortisol helpt ons dus om wakker te worden en om alert te zijn in stresssituaties. Daarnaast is het een ontstekingsremmer. Maar als je te lang te veel cortisol aanmaakt heb je niet alleen kans op bijnieruitputting en een buikje. Cortisol verhoogt je bloedsuiker en het breekt eiwit af voor glucose. En dat betekent dat het je spieren, haar, nagels en huid (collageen) afbreekt. Het werkt dus verouderend!

Eet zo puur en onbewerkt mogelijk

Een bijnieruitputting kan je behandelen door stress te verminderen. Welke stressbronnen hebben de meeste impact op jou? Daarnaast is het verstandig om je voeding eens onder de loep te nemen. Probeer zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en vermijd suiker, gluten en melkproducten.
Als je hebt gesport, herstel je dan goed? Of heb je het gevoel dat je eerder zwakker dan sterker wordt na het sporten? Als dat het geval is, is er een teken aan de wand. Zorg dan dat je je training aanpast en eerst alleen beweegt, bijvoorbeeld een stukje wandelen of fietsen. Hulp nodig? Ik help je graag!

 

Geef een reactie

Pin It