Wist je dat de meeste mensen energie krijgen uit suiker? En dat dat veel nadelen heeft? Veel suikerverbranders eten relatief veel koolhydraten door het eten van brood, muesli, pasta en koekjes en snoepjes.

De mens is vanuit de oertijd eigenlijk gemaakt om continu te switchen tussen voedseloverschot en suikerverbranding en tussen voedselschaarste en vetverbranding. Maar nu hebben we continu de beschikking over voedsel, wij kennen geen voedselschaarste meer. Met onze westerse levensstijl sta je al snel continu in de suikerverbranding.  Als je wilt afvallen als suikerverbrander is dat heel erg lastig. Dat komt omdat je zo’n grote voorraad suiker in je lichaam hebt, dat je lichaam er helemaal niet aan toe komt om vet te verbranden.

Door veel suikers te eten weet je lichaam niet meer hoe het vetten moet verbranden. En dat is het grootste probleem als je wilt afvallen.

Suiker is eigenlijk bedoeld voor stresssituaties, zodat je snel kan reageren: vechten of vluchten. Als je te veel suikers eet betekent dat een stressvolle situatie voor je lichaam, het staat eigenlijk steeds in de stressmodus. Stress heeft negatieve effecten op het zenuwstelsel en zorgt voor vroegtijdige huidveroudering. Door veel suikers te eten is je lichaam ook gewend geraakt om suiker te verbranden. Echte suikerverbranders hebben regelmatig zin in wat zoets. Zo kunnen ze niet een maaltijd overslaan zonder moe, hoofdpijn, trillerig en stevige trek te krijgen. Suikerverbranders hebben meer ontstekingen en lichamelijke klachten en kunnen zich vaak lastig concentreren.

Hoge bloedsuikerspiegel

En dat betekent ook een bloedsuikerspiegel die steeds hoog is, door het eten van te veel koolhydraten en suikers. Door suiker te eten, wordt het hormoon insuline aangemaakt. Dat is anders bij het eten van vetten en eiwitten. Je bloedsuiker stijgt dan veel minder snel. Als je lange tijd een hoge bloedsuikerspiegel hebt, kan dit leiden tot insulineresistentie en diabetes type 2. Door veel suikers te eten weet je lichaam niet meer hoe het vetten moet verbranden. En dat is het grootste probleem als je wilt afvallen. Als je steeds een beetje aankomt, komt dit vaak omdat jouw lichaam niet meer in staat is om vetten als energiebron te gebruiken.

Make the switch!

Als suikerverbrander ben je niet verloren. En dat kan ik weten, ik was er namelijk ook eentje…  Je kan namelijk de switch maken naar vetverbranding. Daarvoor moet je het suikerpatroon doorbreken en je lichaam weer leren om vetten te gebruiken als bron van energie. Dat kan je doen door minder suikers en snelle koolhydraten te eten en te kiezen voor meer gezonde vetten.  Gezonde vetten zorgen voor een verzadigd gevoel, voor meer vetverbranding, remmen ontstekingen en niet onbelangrijk: ze maken hormonen aan. Ze zitten bijvoorbeeld in vette vis, avocado, noten, zaden, kokosolie en olijfolie. Je moet vet eten om vet te verliezen. Zorg dus dat je dagelijks je portie gezonde vetten eet!

Als vetverbrander verlies je makkelijk gewicht

De voordelen van vetverbranding is dat je veel meer energie hebt, je makkelijk gewicht verliest en dat je veel minder trek hebt in zoetigheid. Kortom, hier worden je hormonen blij van! Wil jij ook de switch maken van suiker- naar vetverbranding? Je kan het zelf doen door minder suikers en snelle koolhydraten te eten en meer gezonde vetten toe te voegen aan je menu. Als je wat sneller wilt kan je gaan sportvasten. Met sportvasten maak je in 10 dagen de switch! En verlies je 2 tot 6 kilo aan gewicht. Door de switch te maken naar vetverbranding maak je een kickstart als het gaat om gewichtsverlies, meer energie en een verbeterde conditie.  Ik vertel je er volgende week meer over! En dan vind je ook meer informatie over sportvasten op studiohealth.nl.

 

Geef een reactie

Pin It