Je weet dat sporten gezond is, maar weet je ook wat de beste manier is voor een optimale hormoonbalans? Ik zal het maar meteen verklappen: kort en intensief! Door niet langer dan 45 minuten te sporten, dan hou je het stresshormoon cortisol in je lichaam laag. Twee tot drie keer per week sporten is voldoende. Ik leg je graag uit waarom het zo goed is voor je hormonen.

Intervaltraining en krachttraining zijn ideaal om je hormonen een boost te geven. Je kan deze trainingen combineren in één training of afwisselen door de ene keer een intervaltraining te doen en de andere keer een krachttraining. Met krachttraining verbrand je niet alleen calorieën tijdens de work-out, maar ook daarna. Spieren hebben namelijk energie nodig, dag en nacht! Hoe meer spieren, hoe hoger je basaalmetabolisme. Je basaalstofwisseling is de energie die je lichaam in rust nodig heeft voor bijvoorbeeld ademhaling en op temperatuur blijven. Krachttraining is op lange termijn dan ook de beste manier om je vetvoorraad te laten slinken.

Spieropbouw

Wist je dat spieren niet tijdens een training, maar na een training groeien? Spiervezels worden eerst afgebroken en na 24 tot 48 uur weer hersteld. Tijdens het opbouwen van spiervezels wordt er altijd meer opgebouwd dan is afgebroken en zo ontstaat er spiergroei. Daarom is het ook belangrijk om na een training minimaal een dag te rusten voor een goed herstel.

Voor een optimale vetverbranding is conditie nodig

Om vet te verbranden is een goede conditie nodig, want voor het verbranden van vet is namelijk veel meer zuurstof nodig dan voor suikers en koolhydraten. Als je een goede conditie hebt, neem je ook goed zuurstof op en dit zorgt voor een optimale vetverbranding. De snelste manier om aan je conditie te werken is door middel van intervaltrainingen.

Kies iets wat bij je past

Sporten is dus gezond. Maar om het goed vol te houden is het belangrijk dat je iets doet wat je écht leuk vindt. Misschien hou je meer van zwemmen, dansen of een teamsport. Kies iets dat bij je past. Maak er tijd voor. Plan vaste dagen om te sporten en maak er een gewoonte van. Vind je het lastig om de stap te nemen? Denk dan aan gevoel dat je krijgt na het sporten! Heerlijk toch?

Wat wil jij bereiken?

Stel kleine doelen voor jezelf. Wat wil jij bereiken? En beloon jezelf met kleine overwinningen. Koop een leuk shirt, plan een fotoshoot of ga naar de schoonheidsspecialist. En parkeer de auto niet voor de deur, maar juist wat verder weg, pak de trap in plaats van de lift, geef je op voor een survivaltocht… Ga eens buiten je comfortzone en daag jezelf uit!

 

Geef een reactie

Pin It