Heb je last van pijnlijke borsten, migraine, PMS en hevige menstruaties? Dan heb je de symptomen van oestrogeendominantie. Dat betekent dat de balans tussen de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron is verstoord. Niet getreurd: dat kan opgelost worden!

Als je met deze klachten naar de huisarts gaat wordt er vaak niet zoveel mee gedaan of wordt er een anticonceptiepil voorgeschreven. Er wordt dus niet gekeken naar de oorzaak, maar naar de symptomen. Naast pijnlijke borsten, migraine en PMS kan je ook last hebben van vetopslag op de benen, cysten in borsten, hevige menstruaties, lipoedeem, vleesbomen, poliepen en afwijkende uitstrijkjes.

Hormonen in balans

Het is belangrijk om de balans tussen de hormonen oestrogeen en progesteron te herstellen, zodat deze weer in de juiste verhouding in ons lichaam zijn. Zeker omdat hormoongevoelige vormen van kanker, zoals baarmoederkanker, borstkanker en eierstokkanker waarschijnlijk worden gestimuleerd door oestrogeendominantie.

Hormoonverstorende oestrogenen

Hoe hoger het vetpercentage, hoe meer oestrogeen. Afvallen is dus een aandachtspunt om de verstoorde hormoonbalans te herstellen. Wel eens van xeno-oestrogenen gehoord? Ook zij kunnen een rol spelen. Xeno-oestrogenen zijn chemische hormoonverstorende stoffen die we bijvoorbeeld vinden in zachte plastic flessen, cosmetica en bestrijdingsmiddelen. Xeno-oestrogenen, maar ook fyto-oestrogenen gedragen zich in het lichaam als oestrogenen. Fyto-oestrogenen werken veel zwakker dan xeno-oestrogenen en ons eigen oestrogeen. Fyto-oestrogenen zitten bijvoorbeeld in hop en soja.

Om oestrogenen goed af te breken is een goede leverwerking nodig. Om je lever goed te laten functioneren is het belangrijk om suiker en alcohol te beperken en meer vezels, groenten, koolsoorten, noten en vlees te eten. Dus laat de wijn en M&M’s maar even staan, en zorg goed voor je lichaam door puur en onbewerkt te eten.

Vergeet de factor stress niet!

Stress zorgt voor veel cortisol in je bloed en daarom heeft veel stress  een negatief effect op oestrogeendominantie. Sporten en ontspanning zijn heel belangrijk voor een goede hormoonbalans. Mediteren en yoga zijn goede manieren om te ontspannen en zorgen voor een rustige ademhaling. Vooral krachttraining en intervaltraining zijn een goede aanvulling om je hormonen weer in balans te krijgen.

Wil je meer weten of een persoonlijk advies? Neem dan contact op!

Geef een reactie

Pin It