Het ketogeen dieet, low-cards of koolhydraatarm, er wordt veel over gepraat en geschreven. Maar wist je dat koolhydraten de grootste bron van energie zijn voor ons lichaam?

Tijdens de stofwisseling worden koolhydraten in steeds kleinere deeltjes opgesplitst totdat de voedingsstof uiteindelijk als glucose wordt opgenomen in ons lichaam. Aangekomen in de cel zet het lichaam deze voedingsstof weer om van voedingsenergie naar bio-energie. En glucose die (nog) niet wordt gebruikt, slaat het lichaam op in de spieren en lever als glycogeen.

Langzame koolhydraten geven een vol gevoel

Langzame koolhydraten geven langer een vol gevoel en werken goed als je wilt afvallen. Gezonde bronnen zijn aardappelen, zilvervliesrijst, peulvruchten, fruit en groenten. Het lichaam heeft tijd nodig om deze complexe koolhydraten te verteren. De kans is groot dat alle glucose wordt gebruikt of opgeslagen in de spieren en lever. En dat betekent dat er geen vet wordt opgeslagen.

Snelle koolhydraten laten je bloeddruk stijgen

Snelle koolhydraten, ook wel lege of geraffineerde koolhydraten genoemd, hebben geen enkele voedingswaarde. Ze zijn industrieel bewerkt en (bijna) alle gunstige voedingsstoffen zijn verwijderd. Snelle koolhydraten worden kunstmatig op smaak gebracht met geur-, kleur- en smaakstoffen. Ze bevatten vaak te veel verzadigde vetten, zout, suiker en kunstmatige toevoegingen.

Laat je niet afleiden in de supermarkt

In de supermarkt zijn deze lege koolhydraten volop verkrijgbaar in de vorm van snoep, koek, chips, vette sauzen en (alcoholhoudende) dranken. Deze koolhydraten laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen en worden direct opgenomen in het bloed. Wat het lichaam niet kan gebruiken, wordt opgeslagen als vet. En dan nemen we dus in gewicht toe. We worden er niet alleen dikker van: ze vormen een grote belasting voor je lichaam. Je kan allerlei vage klachten krijgen zoals hoofdpijn, vermoeidheid en jeuk.

Koolhydraten eten? Ja! Maar dan wel de pure, onbewerkte variant!

Geef een reactie

Pin It