Heb je vorige week het nieuwsbericht van het Voedingscentrum gezien of gehoord? Het Voedingscentrum is gestart met een nieuwe campagne om de inname van acrylamide te verminderen. Met andere woorden: bak je frietjes wat minder bruin! Acrylamide ontstaat als producten zoals aardappelen, granen, chips, koekjes, geroosterd brood en koffie worden verhit boven de 120 graden. Misschien let jij al heel goed en bak jij frietjes, aardappelen of vlees niet te bruin. Maar de chips en koekjes die je in de supermarkt koopt bevatten ook acrylamide. Zo’n fabrikant wil juist die glycatie bereiken bij het bakken van chips en koekjes. Het is namelijk zo: we love it! Maar het is dus niet gezond…

Overigens roept de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) al jaren: ‘Acrylamide in food is a public health concern’ en dat acrylamide mogelijk het risico op kanker verhoogd. Het belangrijkste proces dat acrylamide veroorzaakt, staat ook wel bekend als de Maillard-reactie of glycatie. Het zorgt voor die bruine kleur, dat lekkere krokante laagje en een heerlijke smaak. Maar glycatie is ook één van de belangrijkste oorzaken van veroudering. Glycatie is de reactie van een gereduceerde suiker, zoals fructose of glucose met een eiwit of vet waardoor schadelijke stoffen (AGE’s) ontstaan en daardoor kunnen eiwitstructuren in het lichaam aangetast worden.

Ralph Moorman

Ralph Moorman, de man achter De Hormoonfactor en die mij heeft opgeleid als hormoonfactortrainer, benadrukt ook al langer dat het verstandig is glycatieschade in het lichaam te beperken. Af en toe gebakken aardappelen of een keer patat eten zal geen probleem zijn. Maar als je elke dag gebakken aardappelen of juist gekookte aardappelen eet zal dit best een verschil kunnen maken.

Glycatie in je lichaam

We hebben het nu over glycatie bij de bereiding van voedsel, maar glycatie kan ook in je lichaam plaatsvinden. Glycatie in je lichaam vindt plaats als je voeding eet waarbij de bloedsuiker sterk stijgt, zoals koekjes, chocola en frisdrank. Wanneer je lichaam niet goed in staat is om je bloedsuiker te laten dalen, zoals bij insulineresistentie en diabetes het geval is, wordt dit effect versterkt.
Als je last hebt van veel glycatie in je lichaam kan dat vervelende gevolgen hebben. Dit is vooral goed te zien bij diabetespatiënten. Het verhoogt namelijk de ontstekingsactiviteit in je lichaam en daardoor kan je last krijgen van gewrichtsklachten, huidproblemen, versnelde veroudering, verslechterde werking van de zenuwen, oogproblemen en een verhoogde kans op het ontstaan van kanker. En dat zijn niet bepaald de dingen die je op je wensenlijst hebt staan, toch?

Hou je bloedsuiker stabiel

Je kan glycatie in je lichaam tegengaan door te letten op snelle suikers. Zorg dat je bloedsuiker zo stabiel mogelijk blijft. Laat die ongezonde zoetigheid links liggen en kies voor (rauwe) groenten, fruit, gezonde vetten en traag opneembare koolhydraten. En verhit voeding op een lage temperatuur!

Ja natuurlijk, ik eet af en toe ook een goudgeel patatje met een lekkere klodder mayonaise. Daarom hanteer ik graag de 80/20 regel. Dat staat voor 80 procent gezond en 20 procent zondigen ;-). Wat is jouw guilty pleasure?

2 reacties

  1. leuk en leerzaam stuk! Mijn guilty pleasure is hartige snacks, heerlijk. Die 80-20 regel is wel fijn. Hoe hou je dat bij? Ga zo door. Groet Saako de Boer

    • Liesbeth de Boer Beantwoord

      Dankjewel! De 80/20 regel: vooral gezond eten en drinken en af en toe wat smokkelen 😉

Geef een reactie

Pin It